Bør individuelle bonusordninger avskaffes?

(Rett svar=JA!)

Min erfaring etter en god del år som leder i ulike IT og teknologi selskaper er at individuell bonus som incentiv fungerer dårlig for dagens og morgensdagens organisasjoner.

 

Tor-Erik er forretningsutvikler og håndverker i Kraftlauget

Problemene som skal løses er mer komplekse og sammensatte, en må se på tvers av funksjons- og kompetanseområder for å finne de helhetlige løsningene, og de løses nesten alltid med sammensatte team der en er avhengig av hverandre.

Vi har også nok forskning som beviser at kunnskapsmedarbeidere ikke jobber mer og bedre pga individuelle bonuser, men mer og bedre når oppdraget er spennende og gir mening.

 

Bonusmodeller?

Jeg har erfaring fra flere modeller: Forholdsvis lav fast lønn, men høy bonus ved høy fakturering (typisk: 60/40 modell), %-vis fordeling mellom konsulenten og bedriften av det en konsulent fakturerer når ansattes faste kostnader er dekket (%-modellen), Partnermodeller, KPI-modeller osv.

For salgspersonell i IT-bransjen finnes det også svært mange ulike modeller. En av de mest tragiske er individuell utbetaling av salgsbonus basert på hva selgeren oppnår av salgsomsetning (i bransjen ofte kalt: TCV - Total Contract Value). For det første er salg en teamsport, og for det andre så blir det ofte utbetalinger av bonuser helt uavhengig av om TCVen blir oppnådd i inntekter til selskapet.

Uansett modell så tar de administrativ tid i å forvalte, og de skaper ofte frustrasjon internt når de enten er vanskelige å forstå, skaper egoistiske holdninger, eller at bonusene rett og slett blir delt ut til feil folk.

Hvem jobber vi for?

Etter mine snart 30 år i IT bransjen, har jeg ennå ikke identifisert at bonusordningene gir bedre løsninger for kundene og samfunnet! Er det ikke det vi jobber for?

Her kan du lese om lønnsmodellen i Kraftlauget

 
Forrige
Forrige

Smarte IT-ledere ignorerer ikke egne klimaavtrykk

Neste
Neste

Velkommen til oss Gitte👋