Tjenester > Rådgiving > Gode praksiser > Metode
Our method
Kraftlauget has a practical, experience-based and down-to-earth approach. We integrate interims into your team, helping you establish good practices that work for the best for people, business and planet.
We assume that the practices are based on the demands and needs of the market and your organization, the characteristics of the digital products and services, and not least the practice's user groups. When this is seen in a system, our experience is that the practices are used, continuously updated and create great value for the business.
Example of an overall process within modern software development
Within all the phases above, it is important to do proper craftsmanship and maintain high standards. We start the task by identifying the organization/team's maturity within the various parts of modern software development. Many have been involved in design and development for a long time and may only need to quality assure and get an "outside and inside" look at their own established practices. Others are in the start-up phase and in the process of establishing their first team, and here we help establish both frameworks and practices from scratch.
Software design and development
Building good digital products and services is not easy. There are many professions that must interact, and there are many considerations to take into account.
Kraftlauget has therefore created a “gross list” of what an organization should gain control over time in the different phases and cycles, in order to become truly good within the area. This does not mean that you need to have expertise in all areas in-house, but you should be clear about what abilities you should have and what you can use partners for. Once you have identified and quality-assured the maturity in an area, you must prioritize where you want to put your efforts to get better.
All steps in the cycle
The cycle is circular and the steps are partly overlapping. Culture, organization and talent, overall management and security are all ongoing from start to finish.
Idea creation
-
Market drivers
Vision & value proposition
Business drivers
Strategisk design
Internal framework conditions
Enterprise architecture
-
Tjenestedesign
Prioritization
Finance and estimate
Resource and capacity management
Product architecture
Product roadmap
-
Prototyping
Brukertesting
Hypotese - utvikling
Løsningsstrategi
Scope for MVP
Verktøy, metode og rammeverk
Utvikle
-
UX design
Kodeprinsipper
Kontinuerlig integrasjon
Efektivitetsmålinger
Kildekontroll
Dokumentering
-
Teststyring
Brukertesting
Automatisert testing
Regresjonstesting
Analyser og telemetri
Levere
-
Automatisert release og deploy
Endringsledelse
Provisjonering
Go-live styring
Helsesjekk og rollback
-
Automatisert residens
Virtualisering
Skyaktivering
Varslinger
Hendelsesoppfølging
Skalere
-
Brukermålinger
A/B-testing
Analyse og telemetri
Attribusjon
MROI
-
Publikumsstyring
Innholdsfabrikk
Kunde-dataplattform
AI og maskinlæring
Sanntidsarkitektur
Forretningsmodellering
I bruttolisten kommer kompleksiteten innen programvareutvikling mer frem, og samtidig kan vi se mer av hele bildet. Vi evner å diskutere og prioritere områder som gjør at du tar rette steg i rett retning for å heve kvaliteten og effektiviteten i arbeidet på de ulike bestanddelene i prosessen. Opplevelsen vår er at mange har mye å hente i skjæringspunktet verifisering, bygging, testing og deployment, der både produktledere, designere, utviklere og arkitekter bør møtes for å skape en god praksis for selskapet.
Gode praksiser må ta utgangspunkt i hvor en er i dag, identifisere hvor og hvordan en kan forbedre seg, gjøre noen quick-wins, og forankre arbeidet hos brukerne. En suksessfaktor er selvfølgelig at en må kontinuerlig jobbe med kulturen, og forankre roller og ansvar slik at de gode praksisene får etablert seg i organisasjonen og foredlet videre.
Blir dette rett gjort vil dere komme raskere ut i markedet med tjenester og produkter kundene vil ha, og dere vil skåre høyt både på kundetilfredshet og attraktivitet som arbeidsgiver.
Digitalt modne virksomheter etablerer gode læringsspiraler og jobber smidig mot samlende mål. Gitt at høy modenhet bidrar til et selskaps ytelse, vil gapet mellom digitale ledere og etternølere sannsynligvis vokse ytterligere.
I en HBR artikkel uttaler Jeff Lawson
(CEO of Twilio):
"I den digitale økonomien, er programvaren din en av dine viktigste konkurransefortrinn - å bruke standard programvare ut mot kundene er ikke lenger nok. Hvordan kan du differensiere deg og få konkurransefordeler hvis du bruker den samme programvaren som alle andre? I den delen av virksomheten, er ikke valget ditt "Bygg eller kjøp". Det er "Bygg eller dø."